Testat: Eva Solos Kaffebryggare

Som ni kanske minns så köpte jag mig en enkel kaffebryggare från Eva solo och de första gångerna var det ganska ståhejigt med hur man skulle få den att funka ordentlligt. Detta är vad som följer med:

- Glasflaska

- Värmande Strumpa

- Sil

- Slev att vispa med

- Lock

Först ska man koka upp vatten, bäst är ju i en vattenkokare, har du ingen sådan kan du lika gärna koka på en platta eller i micron. Häll kaffepulver i botten på glasflaskan. Detta var extremt störande för mig för jag fattade inte enligt beskrivningen, men så slarvläste jag lite kanske. Jag hällde i 3 kaffemåttsskopor och sen hällde jag på en halvliter vatten. Vilket visade sig bli alldeles för svagt, så jag hällde i ett par skopor till, ganska okej. Det ska man sen röra med den medföljande sleven ett tag så att allt pulver blandas ordentligt med vattnet. Låt stå några minuter och gotta till sig. Sen sätter man på silen, locket och knölar på strumpan lite försiktigt. Servera!

Efter att ha använt denna några gånger nu har jag kommit underfund med att det behövs ca 5 skopor med kaffe till 1/2 Liter vatten. Cirkus som en vanlig kaffebryggare. Det kan lätt dock bli starkt så man får väl öva sig fram i vad man själv tycker är godast. Det är en snabb och bekväm kaffebryggare måste jag säga, för en vattenkokare går ju ganska snabbt att koka upp vattnet med, så låt säg att kaffet är klart och färdiggottat på 5 minuter. Bra när man får "oväntat besök":)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0